آنالیز دیدار چلسی و منچسترسیتی


۱

۲

دی‌بروین

پولیسیچ – ویلیان

گواردیولا در حالی به تقابل با لمپارد رفت که می‌توانست سرنوشت تیمش را طور دیگری رقم بزند یا حداقل قهرمانی لیورپول را به تأخیر بیاندازد سرانجام ناموفق بود.

فارغ از تمام انتقاداتی که پپ در فصل جاری شد نمی‌توان منکر اثرات شگرف او در تیم منچسترسیتی شد.

چلسی تیمی است که باید مدعی قهرمانی برای فصل بعد بدانیم. آنها با انتقال ورنر و حکیم زیاش فاصله‌ای چندانی با رسیدن به اوج ندارند.

منچسترسیتی

ادرسون

واکر   فرناندینیو   لاپورت   مندی

دی‌بروین   رودری   گوندوغان

محرز   سیلوا   استرلینگ

چلسی

کپا

آزپلیکوئتا   کریستینسن   رودیگر   آلونسو

بارکلی   کانته   مونت

ویلیان   ژیرو   پولیسیچ

آمار XG دو تیم کمی عجیب است، چلسی ۳.۳۶ و منچسترسیتی ۰.۵۵ و این یعنی خلق موقعیت بیشتر و خطرناک‌تر برای چلسی که منجر به نتیجه ۲ – ۱ گردید.

به هنگام مالکیت توپ، چلسی اقدام به بازی‌سازی از عقب زمین می‌کرد، به‌گونه‌ای که کانته به عنوان Holding Midfielder در بین دو مدافع مرکزی، وظیفه پخش توپ را به عهده داشت.

شیوه‌ی پرس تیم منچسترسیتی کار را برای بازی‌سازی از عقب زمین سخت می‌کند. سیتی بر حسب انتظار ۳-۳-۴ بازی می‌کرد و برناردو سیلوا در پست شماره ۹ به کار گرفته شد اما بر خلاف تصور رایج، او نیز هافبک میانی برای منچسترسیتی محسوب می‌شد.

گواردیولا بار دیگر برای تحمیل بازی خود اقدام به استفاده از تئوری ۰-۶-۴ کرد. پرسینگ سیتی اینگونه بود که برناردو سیلوا با پرس مدافع صاحب توپ و ایجاد shadow cover برای کانته و از طرفی بلاک کردن مسیرِ پاس مدافعان کناری توسط دو وینگر سیتی ابتکار عمل را از آن‌ها می‌گرفتند.

لمپارد با بالا بردن یکی از دو مدافع کناری و عقب آوردن بارکلی یا مونت آرایش خود را به double pivot تغییر می‌داد تا با ایجاد خط پاس برای مدافعان کناری بتواند فرار از پرس خود را اجرا کند.


سیتیزن‌ها در فصل جاری لیگ جزیره به آمار XG (گل مورد انتظار) ۷۹.۲۲ رسیده اند. این آمار تا هفته سی و یکم از آمار کلی فصل قبل بیشتر است.

چلسی با فرانک لمپارد به طور میانگین ۵۴۷ پاس به ازای هر بازی ارسال کرده و سومین تیم جزیره در این زمینه پس از منچسترسیتی و لیورپول هستند.

کوین دی‌بروین با ۳.۵ پاس کلیدی به ازای هر بازی و ارسال ۱۸ پاس گل یکی از بهترین بازیکنان منچسترسیتی در فصل جاری لیگ برتر بوده است.

۱

۲

آمار

۰.۵۵

XG (گل مورد انتظار)

۳.۳۶

۶۵%

مالکیت توپ

۳۵%

۱۱

شوت

۱۵

۲

شوت در چهارچوب

۱۰

۱۶۲

اقدام به حمله

۵۸

۶۴

حملات خطرناک

۳۱

۷۰۳

پاس

۳۷۶

۶۴۲

پاس صحیح

۳۰۹

۱۰

پاس کلیدی

۶

۹۱%

دقت پاس

۸۳%

۳۵

نبردهای فردی موفق

۳۶

۷

تکل

۱۳

یکی از روش‌های لمپارد برای فرار از پرس حریف، استفاده از پاس بلند برای ژیرو و آبراهام قابلیت ارسال پاس‌های (Lay off) و یا دادن ضربه سر به فضا برای فرار وینگرها به فضای پشت مهاجمین است.

استفاده inverted fullbacks از سوی پپ نیز فضای کافی را در اختیار ویلیان و پولیسیچ سرعتی می‌داد تا در ضدحملات به خلق موقعیت‌های چلسی کمک کنند.

درصحنه گل دوم مشاهده می‌شود که چلسی چگونه این موقعیت را که منجر به پنالتی شد خلق کرد.

چلسی درس بزرگی از بازی‌ منچستریونایتد و منچسترسیتی گرفته بود و همان تئوری را به روش خودش پیش برد.

” فضا را بگیر، سریع و زهردار حمله کن. “

در تصویر زیر نوع محافظت چلسی از فضاهای حیاتی مانند half space را خواهیم دید که با توجه به نیاز همیشگی پپ به این فضای مهم، تصمیم هوشمندانه ای از سوی لمپارد بود.

چلسی برخی اوقات اقدام به پرس از جلو می‌کرد و نوع و شیوه‌ای که آن‌ها پرسینگ را اجرا می‌کنند ساختار هندسی مثلث است.

ژیرو یا آبراهام هافبک دفاعی تیم سیتی را shadow cover می‌کرد و پولیشیچ به مرکز متمایل‌تر می‌شد و مونت یا بارکلی با یکی از هافک‌های پست ۸ سیتی یارگیری و به ادرسون اجازه ارسال پاس به دیگر هافبک شماره ۸ سیتی می‌دادند و به محض ارسال پاس او را پرس می‌کردند.

در هنگام مالکیت توپ منچسترسیتی از عقب زمین با استفاده از ادرسون یک خط ۳ نفره ایجاد می‌کرد.

هرگاه چلسی از جلو پرسینگ را انجام می‌داد، بازیکنان سیتی با استفاده از مدافعان کناری و یکی از دو پست شماره ۸ خود (یعنی دی‌بروین و گوندوغان) برای رودری برتری عددی ایجاد می‌کردند تا گزینه پاس بیشتری داشته باشد.

هرگاه سیتی فاز اول بیلدآپ را موفق پشت سر می‌گذاشت، چلسی عقب می‌نشست و با آرایش ۱-۵-۴ و بلاک از نیمه زمین (Mid. Block) تمام کانال‌های تهاجمی سیتی را می‌بست.

به گونه‌ای که هیچ فضای حیاتی در اختیار سیتزن‌ها قرار نمی‌داد. حتی با وجود جابه‌جایی‌های فراوان بین برناردو سیلوا با محرز و در سمت دیگر بین دی‌بروین و استرلینگ، آن‌ها به ‌سختی قادر به ارسال پاس روبه‌جلو بودند اما با این وجود وقتی در جلو بردن توپ به مشکل برمی‌خوردند.

یکی از مدافعان مرکزی به جلو می‌آمد و با استفاده از تراکم بازیکنان در یک منطقه (Overload) در یک سمت، اقدام به ارسال توپ بلند برای وینگرها می‌کردند تا با خلاقیت فردی و توانایی بالا در مصاف‌های یک در مقابل یک توسط استرلینگ و محرز به موقعیت گل‌زنی برسند.

هرگاه توپ‌های بلند به هدف مدافع کناری سمت دیگر زمین ارسال می‌شد، وینگرهای سیتی موظف به استقرار در half space می‌شدند اما قابلیت شیفت شدن سریع چلسی و محافظت از این کانال‌های حمله‌ای اجازه خلق موقعیت را به سیتی نمی‌داد.

مقالات پیشنهادی

اشتباهات فردی مندی و گل اول

این نوع اشتباهات فردی در این سطح از فوتبال توسط مندی و گوندوقان علتی ندارد جز دوری از فوتبال ندارد (دوران پس از کرونا)

در مفاهیم پایه دفاع انتقالی آمده است که در ضدحملات حریف باید تا جای ممکن با مهاجم به عقب برگشت و به اصطلاح از درگیری دوری کرد و سعی در پوشش فضا داشت.

مندی بازیکن آخر لاین دفاعی است و آیا او باید برای توپ‌گیری از پولیسیچ که سرعت فیزیکی بالا و قدرت حمل توپ بی‌نظیری دارد اقدام به توپ‌گیری کند؟

بر خلاف آموزش های دفاع فردی در فوتبال پایه، مندی بدترین زمان ممکن را برای بازپس‌گیری توپ از پولیسیچ را انتخاب کرد و ستاره آمریکایی نیز با یک استارت انفجاری به سادگی با ادرسون تک‌به‌تک شد

نتیجه گیری

منچسترسیتی در گل دوم نیز اشتباهات مشابهی داشت به‌طوری‌که ویلیان با برتری در دوئل یک در مقابل یک، بیش از ۳۰ متر توپ را حمل کرد و پس از رسیدن به محوطه جریمه با توجه به اشتباه فردی بازیکنان چلسی صاحب موقعیت شد

منچسترسیتی پس از ده نفره شدن نیز توانست فوتبال خوبی را به نمایش بگذارد اما سیتیزن‌‎ها باید به دنبال راه‌حلی برای خنثی کردن حملات طولی حریف و ضدحملات باشند درنتیجه باید در انتقال از حمله به دفاع (CounterPress) بهتر عمل کنند.

آمار XG آبی‌های منچستر در فصل جاری بالاترین آمار XG در ده سال اخیر بوده است که نشان از خلق موقعیت های بی شمار آنها دارد.

مالکیت توپ برای پپ ابزاری برای کنترل بازی‌ است ولی اگر قرار است فصل مدعی باشند باید یک مدافع مرکزی مطمئن خریداری کرده، در انتقال از حمله به دفاع موفق تر باشند و ضمنا باید بتوانند ضربات آخر را با دقت بیشتری به سمت دروازه حریف روانه کنند.

لمپارد نیز در فصل جاری با توجه به امنیتی که از جایگاه خود داشت به خوبی توانست به بازیکنان جوان فرصت خودنمایی دهد و ضمنا با آرایش های ۳-۳-۴ و ۱-۳-۲-۴ نوید تیم مدرن و با صلابتی را می‌دهد.

قطعا با تقویت تیم در پست های مورد نیاز (مدافعین کناری و مرکزی) و ایده‌های شجاعانه و مدرن لمپارد، می‌توانیم از حالا آنها را مدعی قهرمانی برای فصول آینده لیگ برتر بدانیم.

نویسنده و آنالیز تصویری : محمدهادی تهمتن
کاری از گروه فنی آنالیز تاکتیکی

مقالات پیشنهادی